Johanniterhjælpen

Gå ikke glip af årets støttekoncert tirsdag 12. november 2024 i Holmens Kirke, Holmens Kanal 21, København kl. 19.00. Dørene åbnes kl. 18.30.

Vi skal i år lytte til den ukrainske sopran Leila Sherzai, som har vundet flere internationale priser som operasanger og sunget på de største operascener.

Ensemblet består af anerkendte og prisbelønnede ukrainske kunstnere; Natalia Gordeyeva på violin, komponisten og harmonikaspilleren Dmytro Herhel samt Semion Balchem på klaver.

Du kan allerede nu købe entré for 130 kr. per deltager på MobilePay 41327 eller ved overførsel til Johanniterhjælpens indsamlings konto: Reg.nr. 9570 kontonr. 13847932 (bemærk: Nyt kontonummer). Husk endelig at skrive dit navn i kommentarfeltet, så du bliver noteret på listen, der ligger i indgangen. Det er også muligt at anvende Billetto – klik her. Endelig kan du betaleved indgangen, hvor prisen dog vil være 160 kr.

Alle indtægter fra entréen og de vanligt generøse donationer går som altid ubeskåret til ’Morgencaféen for Hjemløse’ på det Ydre Nørrebro.

Læs hele indbydelsen til støttekoncerten her og spred endelig budskabet til venner og bekendte, som altid er velkomne.

Johanniterhjælpen er en frivillighedsbaseret, danskregistreret velgørenhedsforening stiftet i 2013. Med udgangspunkt i det kristne livssyn er det Johanniterhjælpens formål at hjælpe syge og fattige. Derfor udvikler eller støtter Johanniterhjælpens forskellige projekter, som finansieres af koncertindtægter, donationer og kontingenter. Desuden støtter foreningen i mindre grad udenlandske projekter fra tid til anden.

Johanniterhjælpen er tilknyttet den internationale Johanniterorden, som har stået sin test i 900 år, og som generøst støtter foreningen. Foreningen er medlem af Johanniter International (JOIN), et internationalt netværk af lignende organisationer.

Johanniterhjælpen står for Johanniterordenens humanitære og karitative arbejde i Danmark.

Foreningens formål realiseres gennem frivilligt arbejde, økonomisk støtte og udadvendte aktiviteter. Foreningen har bl.a. støttet Vor Frues Kirkes hjemløseprojekt Hugs and Food og Morgencafeen for hjemløse.

Morgencafelogostorpng0

Johanniterhjælpens støttekoncerter i Holmens Kirke afholdes til fordel for foreningens godgørende projekter – først og fremmest en mangeårig støtte til Morgencaféen for Hjemløse.

Der aflægges regnskaber for støttekoncerterne, jf. Indsamlingsnævnets regler. Her ses regnskaberne for koncerterne i 2022 og i 2023.

Johanniterhjælpen i Danmark er en del af JOIN – Johanniter International, der med hovedsæde i Bruxelles er den internationale sammenslutning af johanniterhjælpeorganisationer, hvorigennem internationalt samarbejde og udveksling af frivillige koordineres.

Endvidere samarbejdes direkte med beslægtede organisationer i ind- og udland.  Det gælder bl.a.

Saint John Eye Hospital, Jerusalem

Johanniterordenen og dens nødhjælpsorganisationer m.v. opererer i dag i mere end 50 lande og driver i 39 af disse bl.a. hospitaler, alderdomshjem, og børnehaver med en årlig omsætning på godt 2,1 milliarder Euro (2018).

Alene i Tyskland arbejdes ud fra ca. 850 adresser, og man ejer eller driver 80 hospitaler, plejehjem og hospitser med samlet 9.500 ansatte.

Johanniternes nødhjælpsorganisationer hører til de mest effektive af deres art og er til stede verden over.  Johanniternes organisationer har i dag tilsammen 84.810 funktionærer, hvoraf de 48.238 er ansatte, samt 2 mio. støttemedlemmer.

Bliv medlem

Medlemskab af Johanniterhjælpen er åbent for alle, der ønsker at støtte arbejdet, og som godkendes af bestyrelsen som medlemmer (johanniterhjaelpen@johanniter.dk). Kontingentet er på beskedne 100 kr. om året (2024). Foreningens vedtægter findes her.

Derudover forventes det, at medlemmer bidrager i det omfang og på den måde, som vedkommende bedst kan. Johanniterhjælpens bestyrelse kan ses her.

Johanniterhjælpen: