Nyhedsbrev fra de internationale Johanniter-hjælpeforeninger

Johanniterordenen udgiver med mellemrum nyhedsbrevet “Akzente” med nyt fra de forskellige, internationale hjælpeforeninger (“Hilfsgemeinschaften”) under Johanniterordenen.

Seneste nummer har som hovedartikel en rapport fra formanden for Johanniterhjælpen, Henrik Holstein, om arbejdet i Danmark.

Samarbejde med Hugs & Food

Hidtil har det mestendels været Morgencaféen for Hjemløse i det ydre Nørrebro, som har modtaget støtte fra danske johannitere. Johanniterhjælpens bestyrelse har imidlertid ønsket at undersøge andre egnede initiativer, hvor vi kan gøre en mærkbar forskel med de midler, vi har–herunder i nærområdet.

I den forbindelse besøgte Emilie Siemssen og Niels Arne Dam ’Hugs & Food’, som er et værested for byens hjemløse beliggende i Turesensgade 21 i hjertet af København. Hugs & Food er en del af Vor Frue Kirkes diakonale indsats. Målgruppen er udsatte hjemløse med psykiske lidelser, misbrug, dårlig fysisk tilstand og manglende netværk. Det sociale tilbud består af et gratis måltid sund, nærende mad og professionel hjælp fra socialrådgivere til diverse problemstillinger. Der er ca. 50 måltider til rådighed om dagen.

Niels Arne Dam fortæller:

Vi blev gæstfrit modtaget af daglig leder Justine Mitchell, som viste os rundt i værestedet. Justine forklarede, at engagementet fra domprovstiets kirker er det bærende for Hugs & Food, og at ca. halvdelen af værestedets årsbudget således dækkes af bidrag fra kirkerne i indre by i København. Hertil kommer bidrag fra en række fonde.

Justine fortalte videre, at Hugs & Food-initiativet lægger særligt vægt på, at de hjemløse behandles med respekt og med værdighed. Som eksempel nævnte hun, at de hjemløse har mulighed for at tage et bad og at få deres tøj vasket i en enkelt vask, således at deres tøj ikke blandes med andres. Dette betyder meget for de hjemløse, og de har mulighed for at låne et sæt tøj, indtil de kan hente deres rene tøj dagen efter.

Hvordan kan vi så gøre en forskel i værestedets indsats for de hjemløse, som frekventerer Hugs & Food? Justine nævnte, at de kunne bruge en industrivaskemaskine og en tørretumbler til vask af de hjemløses tøj samt bidrag til den gode kaffe, de serverer hver dag.”

Johanniterhjælpen har valgt som et første bidrag at donere 2.600 kr., der dækker forbruget af kaffe fra september og året ud. Derudover vil der blive arbejdet på at sørge for donation af vaskemaskine og tørretumbler.

Donation til Johanniternes plejecenter i Namibia

Johanniterhjælpen har besluttet sammen med Johanniterordenens danske underkommanderi på 50:50-basis at støtte et johanniterprojekt i et mindre velstående land, hvor selv et beskedent beløb vil gøre en væsentlig forskel.

De danske johannitere har i 2020 afsat 20.000 kr. til Johanniter Hilfswerk i Namibia, der med få medlemmer driver en række vaccinestationer, plejecentre og børneinstitutioner. Pengene er givet til Johanniter Hilfswerks plejecenter i Omaruru, hvor trængende lokale, navnlig ældre, kan få bolig og mad. Hjælpen skal bl.a. gå til renovering af centerets køkkenforhold, herunder køkkenudstyr, udluftning, afskærmning, samt en PC.

Bestyrelsen i Johanniterhjælpen har overvejet dette projekt siden 2016. Måske bliver det
begyndelsen på en ny trend, idet vi med relativt få midler kan støtte konkrete projekter i
udviklingslande. Det vigtigste i sådanne projekter er, at bistanden ikke undervejs bliver slugt af et stort, organisatorisk apparat, at pengene anvendes som aftalt, og at de gør gavn. Med johanniterne i Omaruru føler vi os sikre i så henseende.
Se Facebook-siden her.

Medarbejdere ved Johanniter Hilfswerk i Omaruru, Namibia.

Donation til hjemløse

Johanniterhjælpens støttekoncert i vinter indbragte 21.561 kr., der ubeskåret går til Mogencaféen for Hjemløse i Københavns NV-kvarter, som Johanniterhjælpen har samarbejdet med siden foreningens stiftelse i 2013.

Pengene er nu i foråret 2020 videregivet til organisationen, og Johanniterhjælpen ser frem til at fortsætte samarbejdet. Bl.a. med den kommende koncert, der finder sted 19. november 2020 i Holmens Kirke. Mere om denne senere.

Stemningsglimt fra 2019-koncerten.

Nykonstituering af Johanniterhjælpens bestyrelse

Bestyrelsen for Johanniterhjælpen har januar-juni omkonstitueret sig således, at ny formand er Henrik Holstein, mens Henrik von Scholten, Frederik Ahlefeldt-Laurvig og Thomas Ahlefeldt-Laurvig-Lehn er indsuppleret i bestyrelsen med de to førstnævnte som hhv. ny kasserer og ny sekretær.

Foreningen kan kontaktes via:

c/o Ahlefeldt
Lindholtvej 4
4440 Mørkøv
E-mail: johanniterhjaelpen@johanniter.dk

Den nye formand, Henrik Holstein, og to nye bestyrelsesmedlemmer, Thomas Ahlefeldt-Laurvig-Lehn (t.v.) og Frederik Ahlefeldt-Laurvig (t.h.).

Johanniterhjælpens generalforsamling udsættes

I lyset af den aktuelle sundhedssituation og de  ekstraordinære omstændigheder har Johanniterhjælpens bestyrelse besluttet, at aflyse den ordinære generalforsamling lørdag den 21. marts 2020 i Holmens Kirke.

Bestyrelsen finder, at der foreligger en force majeure-situation, og at det i overensstemmelse med myndighedernes anvisninger vil være det mest ansvarlige at udskyde generalforsamlingen for at undgå smittespredning af coronavirus.

Ny indkaldelse til ordinær generalforsamling: Bestyrelsen forpligter sig på at udsende en ny indkaldelse, så snart regeringen har ophævet restriktioner på møder med over 100 deltagere, således at foreningens ordinære generalforsamling vil blive afholdt senest to måneder efter ophævelsen.

Indtil da fortsætter den nuværende bestyrelse som forretningsbestyrelse.

Bestyrelsen ønsker alle et stærkt helbred!

Johanniterhjælpens støttekoncert 2019

Programmet står på sanseligt cellospil i verdensklasse, når Johanniterhjælpen
torsdag den 28. november kl. 19.00 i Holmens Kirke afholder sin fjerde
velgørenhedskoncert for hjemløses sundhed. Kom og oplev det unge danske
stjernefrø, Jonathan Algot Swensen, der i en alder af 23 år allerede har vundet et hav af
priser og senest været solist med Royal Philharmonic Orchestra på Windsor Castle.

Jonathan spiller gratis til fordel for “Morgencafé for hjemløse”‘s opsøgende
sundhedsindsats for at behandle tuberkulose og smitsom leverbetændelse blandt
hjemløse i København. Overskuddet fra støttekoncerten går ubeskåret til dette
vigtige og samfundsgavnlige stykke arbejde!

Billetter kan købes via Billetto.dk.

Betaling af kontingent

Det er blevet tid at betale kontingent for 2019, hvis man ikke allerede har overført.
Beløbet er beskedne 100 kr.

I den forbindelse skal vi gøre opmærksom på, at der ved en fejl ikke blev udsendt opkrævning af kontingent til alle i 2018. Hvis man ikke har betalt for 2018, vil vi derfor bede om betaling for begge år, i alt 200 kr.

Beløbet bedes overført til Johanniterhjælpens konto i Danske Bank senest 15. november: Reg.nr.: 9570, Kontonummer: 11547494.

Man er naturligvis også velkommen til ved samme lejlighed at foretage en donation til foreningens arbejde.

Dannebrogsfane til Johanniterordenen

På Valdemarsdag den 15. juni 2019 fik Johanniterordenen af Danmarks-Samfundet overrakt en Dannebrogsfane, hvorpå der er broderet et johanniterkors.

Tildelingen, der var initieret af Preben Bille Brahe, skete til en delegation fra Johanniterordenen/Johanniterhjælpen bestående af Niels Bruun de Neergaard og Søren Dosenrode-Lynge som fanebærere og Barbera Raben-Levetzau og Henrik von Scholten som fanevagter. Desuden deltog Dorothea Bruun de Neergaard.

Modtagerne af Johanniterordenens Dannebrogsfane (f.h.): Barbera Raben-Levetzau, Henrik von Scholten, Søren Dosenrode-Lynge, Niels Bruun de Neergaard og Dorothea Bruun de Neergard.

Overrækkelsen var en del af en større markering og ceremoni (i anledning af det angivelige 800-år for Dannebrogs mytiske oprindelse) i dels Københavns Domkirke og på Rådhuspladsen, hvori D.K.H. Prins Joachim og Prinsesse Marie deltog, og dels på Kastellet i København.

Udvidet ledelse

Fra vinteren 2018/2019 er arbejdet i Johanniterordenens danske afdeling udbygget med en ledelsesgruppe. Ordensledelsen i Danmark består nu af professor Peter Kurrild-Klitgaard (formand), godsejer Thomas Ahlefeldt-Laurvig-Lehn og direktør Frederik Ahlefeldt-Laurvig.

Dansk-tysk johannitersamarbejde

De tyske johannitere driver en omfattende sundhedstjeneste med rednings- og katastrofeberedskab over hele Tyskland, hvor over 34.000 mennesker bidrager med frivillige kræfter. Eftersom enhver førstehjælp kan være livreddende, lægges der stor vægt på tidligt at uddanne skoleelever og løbende udvikle disses færdigheder igennem skolegangen. Mange bliver efterfølgende frivillige i johanniternes netværk af reddere over hele Tyskland.

Repræsentanter fra den danske Johanniterhjælpen var for nylig indbudt som observatører, da den tyske Johanniter Unfall-Hilfe (JUH) 23. september 2018 afholdt delstatskonkurrence i førstehjælp og hjerte-lungeredning i Slesvig-Holstens hovedstad, Kiel.

Elever fra 7. klassetrin stabiliserer et benbrud

Konkurrencen var med over 700 deltagere et tilløbsstykke. Frivillige, og fortrinsvis unge i alderen 5-25 år, dystede holdvis i forskellige discipliner efter alder og niveau om bedst og hurtigst at demonstrere de rette procedurer for livreddende førstehjælp. Konkurrencen var skarp, og deltagerne havde øvet sig længe. Målet: at blive udvalgt til næste års konkurrence i Berlin, hvor man kårer Tysklands bedste ungdomsreddere.

Et hold af gymnasieelever demonstrerer skånsom persontransport på en handlebane med forhindringer, bl.a. vipper og trapper. På båren var monteret en skål med vand, der ikke måtte spildes.

I Danmark har skolerne behov for kvalificeret undervisning i førstehjælp. Derfor har Johanniterhjælpen siden 2015 arbejdet på et projekt, der bl.a. med udgangspunkt i det tyske eksempel, skal fremme danskes elevers færdigheder i førstehjælp. Der pågår et nært samarbejde med de tyske kolleger, der flere gange har været i Danmark for at bistå projektet.

Fra Johanniterhjælpens bestyrelse deltog Maibritt Zuschke og Frederik Siemssen. Maibritt Zuschke er ansvarlig for samarbejdet med Johanniter Unfall-Hilfe Landesverband Nord.

— Frederik Siemssen