Donation til hjemløse

Johanniterhjælpens støttekoncert i vinter indbragte 21.561 kr., der ubeskåret går til Mogencaféen for Hjemløse i Københavns NV-kvarter, som Johanniterhjælpen har samarbejdet med siden foreningens stiftelse i 2013.

Pengene er nu i foråret 2020 videregivet til organisationen, og Johanniterhjælpen ser frem til at fortsætte samarbejdet. Bl.a. med den kommende koncert, der finder sted 19. november 2020 i Holmens Kirke. Mere om denne senere.

Stemningsglimt fra 2019-koncerten.

Nykonstituering af Johanniterhjælpens bestyrelse

Bestyrelsen for Johanniterhjælpen har januar-juni omkonstitueret sig således, at ny formand er Henrik Holstein, mens Henrik von Scholten, Frederik Ahlefeldt-Laurvig og Thomas Ahlefeldt-Laurvig-Lehn er indsuppleret i bestyrelsen med de to førstnævnte som hhv. ny kasserer og ny sekretær.

Foreningen kan kontaktes via:

c/o Ahlefeldt
Lindholtvej 4
4440 Mørkøv
E-mail: johanniterhjaelpen@johanniter.dk

Den nye formand, Henrik Holstein, og to nye bestyrelsesmedlemmer, Thomas Ahlefeldt-Laurvig-Lehn (t.v.) og Frederik Ahlefeldt-Laurvig (t.h.).

Johanniterhjælpens generalforsamling udsættes

I lyset af den aktuelle sundhedssituation og de  ekstraordinære omstændigheder har Johanniterhjælpens bestyrelse besluttet, at aflyse den ordinære generalforsamling lørdag den 21. marts 2020 i Holmens Kirke.

Bestyrelsen finder, at der foreligger en force majeure-situation, og at det i overensstemmelse med myndighedernes anvisninger vil være det mest ansvarlige at udskyde generalforsamlingen for at undgå smittespredning af coronavirus.

Ny indkaldelse til ordinær generalforsamling: Bestyrelsen forpligter sig på at udsende en ny indkaldelse, så snart regeringen har ophævet restriktioner på møder med over 100 deltagere, således at foreningens ordinære generalforsamling vil blive afholdt senest to måneder efter ophævelsen.

Indtil da fortsætter den nuværende bestyrelse som forretningsbestyrelse.

Bestyrelsen ønsker alle et stærkt helbred!

Johanniterhjælpens støttekoncert 2019

Programmet står på sanseligt cellospil i verdensklasse, når Johanniterhjælpen
torsdag den 28. november kl. 19.00 i Holmens Kirke afholder sin fjerde
velgørenhedskoncert for hjemløses sundhed. Kom og oplev det unge danske
stjernefrø, Jonathan Algot Swensen, der i en alder af 23 år allerede har vundet et hav af
priser og senest været solist med Royal Philharmonic Orchestra på Windsor Castle.

Jonathan spiller gratis til fordel for “Morgencafé for hjemløse”‘s opsøgende
sundhedsindsats for at behandle tuberkulose og smitsom leverbetændelse blandt
hjemløse i København. Overskuddet fra støttekoncerten går ubeskåret til dette
vigtige og samfundsgavnlige stykke arbejde!

Billetter kan købes via Billetto.dk.

Betaling af kontingent

Det er blevet tid at betale kontingent for 2019, hvis man ikke allerede har overført.
Beløbet er beskedne 100 kr.

I den forbindelse skal vi gøre opmærksom på, at der ved en fejl ikke blev udsendt opkrævning af kontingent til alle i 2018. Hvis man ikke har betalt for 2018, vil vi derfor bede om betaling for begge år, i alt 200 kr.

Beløbet bedes overført til Johanniterhjælpens konto i Danske Bank senest 15. november: Reg.nr.: 9570, Kontonummer: 11547494.

Man er naturligvis også velkommen til ved samme lejlighed at foretage en donation til foreningens arbejde.

Dannebrogsfane til Johanniterordenen

På Valdemarsdag den 15. juni 2019 fik Johanniterordenen af Danmarks-Samfundet overrakt en Dannebrogsfane, hvorpå der er broderet et johanniterkors.

Tildelingen, der var initieret af Preben Bille Brahe, skete til en delegation fra Johanniterordenen/Johanniterhjælpen bestående af Niels Bruun de Neergaard og Søren Dosenrode-Lynge som fanebærere og Barbera Raben-Levetzau og Henrik von Scholten som fanevagter. Desuden deltog Dorothea Bruun de Neergaard.

Modtagerne af Johanniterordenens Dannebrogsfane (f.h.): Barbera Raben-Levetzau, Henrik von Scholten, Søren Dosenrode-Lynge, Niels Bruun de Neergaard og Dorothea Bruun de Neergard.

Overrækkelsen var en del af en større markering og ceremoni (i anledning af det angivelige 800-år for Dannebrogs mytiske oprindelse) i dels Københavns Domkirke og på Rådhuspladsen, hvori D.K.H. Prins Joachim og Prinsesse Marie deltog, og dels på Kastellet i København.

Udvidet ledelse

Fra vinteren 2018/2019 er arbejdet i Johanniterordenens danske afdeling udbygget med en ledelsesgruppe. Ordensledelsen i Danmark består nu af professor Peter Kurrild-Klitgaard (formand), godsejer Thomas Ahlefeldt-Laurvig-Lehn og direktør Frederik Ahlefeldt-Laurvig.

Ny formand for Johanniterhjælpen

Bestyrelsen for Johanniterhjælpen har den 25. oktober 2018 valgt Frederik Siems Marley Siemssen som ny formand for Johanniterordenens humanitære arbejde i Danmark.

Frederik Siemssen er bl.a. uddannet indenfor erhvervsøkonomi og strategi og har som officer mange års erfaring med internationalt samarbejde på højt niveau fra bl.a. Forsvaret, ligesom han har arbejdet i Udenrigstjenesten og virket som konsulent og rådgiver i ind- og udland.

Frederik Siemssen overtager formandshvervet efter advokat og konsul Jacob von Gehren, der har ønsket at blive afløst efter at have ledet Johanniterhjælpen siden stiftelsen i 2013. Jacob von Gehren fortsætter i rollen som viceformand og vil fortsat have ansvaret for afviklingen af foreningens klassiske støttekoncerter.

Bestyrelsen har over for Jacob von Gehren udtrykt sin taknemmelighed for en stor indsats i formandsperioden.

Formand og viceformand glæder sig til det videre samarbejde.

Jacob von Gehren takker af efter fem år på formandsposten

Frederik Siemssen er ny formand for Johanniterhjælpen

Bestyrelsens sammensætning kan ses her. Bestyrelsen træffes på johanniterhjaelpen@johanniter.dk

Dansk-tysk johannitersamarbejde

De tyske johannitere driver en omfattende sundhedstjeneste med rednings- og katastrofeberedskab over hele Tyskland, hvor over 34.000 mennesker bidrager med frivillige kræfter. Eftersom enhver førstehjælp kan være livreddende, lægges der stor vægt på tidligt at uddanne skoleelever og løbende udvikle disses færdigheder igennem skolegangen. Mange bliver efterfølgende frivillige i johanniternes netværk af reddere over hele Tyskland.

Repræsentanter fra den danske Johanniterhjælpen var for nylig indbudt som observatører, da den tyske Johanniter Unfall-Hilfe (JUH) 23. september 2018 afholdt delstatskonkurrence i førstehjælp og hjerte-lungeredning i Slesvig-Holstens hovedstad, Kiel.

Elever fra 7. klassetrin stabiliserer et benbrud

Konkurrencen var med over 700 deltagere et tilløbsstykke. Frivillige, og fortrinsvis unge i alderen 5-25 år, dystede holdvis i forskellige discipliner efter alder og niveau om bedst og hurtigst at demonstrere de rette procedurer for livreddende førstehjælp. Konkurrencen var skarp, og deltagerne havde øvet sig længe. Målet: at blive udvalgt til næste års konkurrence i Berlin, hvor man kårer Tysklands bedste ungdomsreddere.

Et hold af gymnasieelever demonstrerer skånsom persontransport på en handlebane med forhindringer, bl.a. vipper og trapper. På båren var monteret en skål med vand, der ikke måtte spildes.

I Danmark har skolerne behov for kvalificeret undervisning i førstehjælp. Derfor har Johanniterhjælpen siden 2015 arbejdet på et projekt, der bl.a. med udgangspunkt i det tyske eksempel, skal fremme danskes elevers færdigheder i førstehjælp. Der pågår et nært samarbejde med de tyske kolleger, der flere gange har været i Danmark for at bistå projektet.

Fra Johanniterhjælpens bestyrelse deltog Maibritt Zuschke og Frederik Siemssen. Maibritt Zuschke er ansvarlig for samarbejdet med Johanniter Unfall-Hilfe Landesverband Nord.

— Frederik Siemssen

Årsmøde 2018

Lørdag den 1. september 2018 var medlemmer af Johanniterordenen og Johanniterhjælpen, samt gæster fra ind- og udland forsamlede til møde på Roskilde Kloster.  Det var tredje gang siden 2012, at mødet fandt sted på det historiske, tidligere adelige jomfrukloster.

Ved den lejlighed modtog Juliane von Gehren og Maibritt Zuschke begge Johanniterordenens ærestegn for deres indsats for Johanniterhjælpen.  Begge var medstiftere af foreningen i 2013 og har siden særligt arbejdet med hhv. velgørenhedskoncerterne og førstehjælpsprojekt.

Maibritt Zuschke (t.v.) og Juliane von Gehren (t.h.). I baggrunden anes Nils Silfverschiöld, Christian Ahlefeldt-Laurvig, Jacob von Gehren og Casper Moltke.

Gudstjenesten i Roskilde Klosters kirke i forbindelse med årsmødet blev ledet af sognepræst, dr.theol. Christian Gottlieb.

Fra ordensledelsen deltog kommendator Herbert von Bose (Berlin).  Fra Johanniterordenen i Slesvig-Holsten deltog kommendator Hubertus von Mettingh Graf von Luckner og ambassadør Christian Stocks, mens Johanniterordenen i Sverige var repræsenteret af Friherre Nils Silfverschiöld.

Kommendator Herbert von Bose ved indgangen til Roskilde Kloster.

Dansk Johanniter som generalsekretær

Peter Kurrild-Klitgaard blev på et møde hos Malteserordenen i Rom 14. april 2018 valgt som ny generalsekretær for Committee on the Orders of St. John.  Han efterfølger ambassadør Arne Freiherr von Kittlitz & Ottendorf (Tyskland).  Ved samme lejlighed valgtes den canadisk-amerikanske advokat, H.E. fra’ John T. Dunlap (USA) som ny præsident, som erstatning for H.E. Peregrine Bertie (UK).

Komitéen er samarbejdsorgan mellem de fire anerkendte Johanniterordener og Malteserordenen og tager sig bl.a. af den fælles beskyttelse af disses navne, symboler og varemærker.

Peter Kurrild-Klitgaard i haven til Villa del Priorato di Malta, Malteserordenens ejendom på Aventiner Højen i Rom (14. april 2018).

2018 generalforsamling i Johanniterhjælpen

Johanniterhjælpens 2018 generalforsamling fandt sted lørdag den 24. marts i Skt. Petris menighedslokaler. På generalforsamlingen redegjorde Jacob von Gehren for arbejdet med foreningens støttekoncert, mens Maibritt Zuschke og Frederik Siems Marley Siemssen fortalte om foreningens to førstehjælps-pilotprojekter.

På generalforsamlingen genvalgtes Jacob von Gehren som formand. Ulrik af Rosenborg og Preben Bille Brahe afgik som bestyrelsesmedlemmer, mens Frederiks Siemssen blev nyvalgt.

Jacob von Gehren aflægger formandsberetning, mens dirigenten, Ronny Andersen, tager noter (24. marts 2018).